Bovetegröt

1 dl heltbovete

1-2 msk fyrakornkross

2-3 msk guldhirs

1 msk krossade linfrö

2 dl vatten

hackat päron, banan och några bitar dadel eller ett par gojibär

kanel

standardmjölk

Koka upp vatten och lite salt, bovetet, fyrakornkrosset, hirsen och låt koka 10-15 minuter på halvlåg värme under lock. Tillsätt linfröna och rör runt sporadiskt i ca 5 minuter till. Tillsätt mer vatten efter smak. Själv tycker jag det är gott när gröten är riktigt tjock och fast.

Toppa med lite kanel och frukt ovanpå med ekologisk mjölk eller naturell sojamjölk.

Rekommendation: gör gröt för flera dagar och värm istället på spisen då koktiden är rätt lång.

2 Responses to “Bovetegröt”

  1. Johanna Says:

    Hej! Nu är jag fast med den här gröten. Första gången använde jag inte helt bovete. Läste slarvigt. Den blev inte god men denna har blivit en favorit. Jag behöver dessutom massor med järn. Kram!

    • nyman. Says:

      Roligt att du gillar den. Ja jag kan inte heller tänka mig något bättre. lustigt att det nyttigaste är det godaste. Råkade också på att använda boveteflingor, och nej det var verkligen ingen hit!
      Härlig är du som testar så flitigt! KRAMAR

Leave a Reply

